Digitaal Proces Dossier

Het Digitaal Procesdossier (DPD) ondersteunt het digitale dossiervormingsproces van zaken in de werkstroom ZSM (vast en niet-vast). Met DPD kunnen dossiervormers van de politie eenvoudig dossiers digitaal opmaken, beheren en overdragen aan het Openbaar Ministerie (OM). 

Voordelen

Het Digitaal Proces Dossier heeft grote voordelen voor de gehele strafrechtketen:

  • Minder papier;
  • Verkorten van doorlooptijden;
  • Eenvoudig samenstellen en ordenen van dossiers;
  • Snel dossiers zoeken en vinden;
  • Navigatie en betere leesbaarheid;
  • Eenvoudig toevoegen van digitale bewijsstukken;
  • Dossiers zijn voorzien van digitale ondertekeningen.

DPD draagt bij aan de ambitie van de strafrechtketen om dossiers ‘digital born’ uit te wisselen tussen politie, OM en Rechtspraak.

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met de Politie via dit mailadres.

Zie ook Startkaart DPD, hierin wordt uitgelegd hoe het Digitaal Procesdossier eruit ziet.