Digitaliseringsambities van de strafrechtketen: ketenjaarplan 2024

Verdergaande digitalisering van de strafrechtketen is belangrijk voor een optimale strafrechtspleging, een betere dienstverlenging aan de burger en een betere ondersteuning van de professional in de keten. In het Duurzaam Digitaal Stelsel (DDS) werken partijen aan het verbeteren van de informatie-uitwisseling tussen de ketenpartners in de strafrechtketen. Recent is het Ketenjaarplan 2024 opgesteld. Op hoofdlijnen staat hierin welke activiteiten en projecten de strafrechtketen in 2024 prioriteert op het gebied van de informatievoorziening (IV).

Het Ketenjaarplan 2024 beschrijft welke organisatie-overstijgende IV-activiteiten en -projecten dit jaar in de strafrechtketen worden geprioriteerd. Het Ketenjaarplan is daarbij aanvullend op de IV-jaarplannen van de individuele ketenorganisaties. Het stelt de bestuurders in staat om op ketenniveau een integraal overzicht te krijgen van de uitdagingen op en rond het IV-domein en mede op basis daarvan te sturen op realisatie van de gemeenschappelijke digitaliseringsambities. Deze ambities zijn zoveel mogelijk gericht op het belang van de samenleving. Elke keer wordt dus de vraag gesteld: hoe kunnen digitaliseringsdoelen bijdragen aan onze maatschappelijke opgave?

In de strafrechtketen wordt de gemeenschappelijke IV-opgave opgepakt vanuit het Duurzaam Digitaal Stelsel (DDS). Onder andere het OM, de politie, de Rechtspraak, CJIB en DJI hebben zich hierin verenigd. DDS is per 1 januari 2023 van start gegaan als de opvolger van het grote Programma Digitalisering Strafrechtketen. Via het Ketenjaarplan stellen de samenwerkende ketenorganisaties jaarlijks de digitaliseringsambities van DDS - en de daarvoor beschikbare financiële ruimte - vast.

Ambities voor 2024

In 2024 staat de IV-opgave van de strafrechtketen in toenemende mate in het teken van de implementatie van het nieuwe Wetboek van Strafvordering. Dit vraagt het nodige van de ketenorganisaties. Maar dit is niet de enige uitdaging voor 2024. In het Ketenjaarplan 2024 is te lezen dat alle gemeenschappelijke IV-initiatieven en –projecten, waarbij een beroep wordt gedaan op ketenfinanciering, moeten bijdragen aan een van de volgende zes doelen:

  • IV-opgave voor nieuw Wetboek van Strafvordering opgepakt;
  • Digitale dienstverlening aan externe doelgroepen verbeterd;
  • Papier (zo veel mogelijk) uit de keten;
  • Multimedia digitaal door de keten;
  • Structurele aandacht voor ketenvoorzieningen;
  • Actieve aandacht voor samenwerking in en rond DDS.

Onderaan dit bericht is per digitaliseringsdoel te zien welke resultaten eind 2024 minimaal moeten zijn behaald.

Jaarlijkse prioritering

Het Ketenjaarplan is de uitkomst van een gezamenlijk prioriteringsproces van de ketenorganisaties. Zij laten zich daarbij adviseren door ketengremia zoals de Architectuurraad, de Portfolioraad en het Ketenbureau, maar ook door vertegenwoordigers van de ketenorganisaties. Dit gebeurt in een jaarlijkse cyclus, onder regie van het CIO-beraad Strafrechtketen. Het CIO-beraad laat elk jaar in kaart brengen welke meerjarige digitaliseringsambities in het eerstvolgende kalenderjaar gerealiseerd kunnen worden en legt de uitkomsten van die verkenning vast in het Ketenjaarplan. Het Informatieberaad stelt het Ketenjaarplan daarna formeel vast.

Beoogde resultaten 2024

Om focus te krijgen en te behouden en de kans op concrete resultaten zo groot mogelijk te maken, is in het Ketenjaarplan 2024 per digitaliseringsdoel nader gespecificeerd wat aan het einde van dat jaar het minimaal behaalde resultaat moet zijn. In onderstaande tabel is hiervan een totaaloverzicht gepresenteerd:

Digitaliseringsdoel 2024

Minimaal te behalen resultaat in 2024
a. IV-opgave voor nieuw Wetboek van Strafvordering (WvSv) opgepakt
  • Op ketenniveau is uiterlijk februari 2024 een integraal beeld gevormd van de consequenties op IV-gebied van het nieuwe WvSv
  • De initiële planvorming voor de implementatie van het nieuwe WvSv is afgerond. Onderdeel van deze planvorming zijn alle reeds langer lopende IV-initiatieven die inhoudelijk een relatie hebben met het nieuwe WvSv, dan wel hiervoor randvoorwaardelijk zijn
  • Er is een start gemaakt met de realisatie van aangepaste functionaliteit voor het nieuwe WvSv
b. Digitale dienstverlening aan externe doelgroepen verbeterd
  • Gebruikers van MijnSlachtofferzaak.nl (MSZ) ontvangen via de Berichtenbox notificaties van nieuwe (status)berichten, waardoor slachtoffers actiever geattendeerd worden op voortgang in hun zaak
  • De doorontwikkeling van het Advocatenportaal is voorbereid

c. Papier (zo veel mogelijk) uit de keten

  • Inzicht is gecreëerd ten aanzien van de vraag waar dit vraagstuk binnen de strafrechtketen nog aandacht verdient en welke IT-oplossing(en) daarbij aan de orde is/zijn
  • Een plan is opgesteld hoe dat aan te pakken

d. Multimedia digitaal door de keten

  • Digitale uitwisseling van beeld- en audiomateriaal voor VVC-zaken tussen Politie, OM en Rechtspraak is mogelijk
  • Aanpak voor doorontwikkeling naar niet-VVC-zaken is ketenbreed afgestemd
e. Structurele aandacht voor ketenvoorzieningen
  • Voor het nieuwe Wetboek van Strafvordering zijn randvoorwaardelijke semantiek en standaarden voor minimaal één of enkele organisatie-overstijgende processen uitgewerkt
f. Actieve aandacht voor samenwerking in en rond DDS
  • Het ‘business ownership’ binnen DDS is georganiseerd
  • Het Ketenbureau ondersteunt de samenwerking binnen DDS, zowel op proces en cultuur als op strategie en inhoud. Daartoe beschikt het over de benodigde deskundigheid: inhoudelijke expertise (analysecapaciteit, adviesvaardigheid, penvoerderschap en de coördinatie daarop) voor strategische advisering aan de bestuurlijke gremia van DDS
  • In combinatie met het stimuleren van meer data-gedreven werken in de strafrechtketen gaat het Ketenbureau samen met de ketenorganisaties meer inzicht verschaffen in doorlooptijden in de keten, opdat hier vanuit IV-perspectief gericht op kan worden geacteerd.

Het ketenjaarplan 2024 is te downloaden op deze pagina van strafrechtketen.nl.